Wat is de relatie tussen marketing en sales?

In deze blog willen wij de relatie van marketing en sales uitleggen. Om dit uit te leggen moet je weten wat marketing is en wat sales is. Er wordt uitgelegd waarom je als bedrijf het beste beide kan inzetten.

Wat is marketing?

Marketing is alle activiteiten die bedrijven uitvoeren om de verkoop van hun producten en/ of diensten te bevorderen en zo onder de aandacht te komen onder zo een groot mogelijke doelgroep. Het doel van marketing is het vergroten van de omzet voor bedrijven.

Wat is sales?

Sales is het direct verkopen van producten en het aan de man brengen van diensten. Hierbij is het klantcontact en acquisitie een essentieel onderdeel. Door sales krijg je directe invloed op je winst en omzet. Dit is het ook het doel van sales; het vergroten van de omzet voor bedrijven om groei en winst te bevorderen.

 

 "Ik geloof dat de moderne verkoop leider ook marketeer moet zijn"

Maar wat is nu de relatie tussen marketing en sales?

Bedrijven kunnen niet zonder marketing, maar ook niet zonder sales. Om het doel “meer omzet” te bereiken, moet je ze beide inzetten. Door ze beide in te zetten, bevorder je ook de groei en winst van bedrijven. Want met marketing ben je actief bezig met de markt en het maken van een aantrekkelijk voorstel, ook wel het generen van leads. Je hebt hier verschillende manieren voor en dit wordt genoteerd in een marketingplan. Om dit ook echt te verkopen aan de juiste klanten, heb je sales nodig. Mensen die goed zijn in het verwerken van leads en in het opbouwen van klantcontact en acquisitie. Tot slot marketing en sales zijn niet hetzelfde, maar hebben wel een overlap die onmisbaar zijn voor een bedrijf. Bij het juist inzetten van marketing en sales vergoot je zeker de omzet van het bedrijf.

laat een reactie achter