Tips voor een callcenter medewerker

Telefonische verkoop sales by phone is moeilijk maar zeker niet onmogelijk. Hoe kun je iemand aan de telefoon het beste benaderen? En hoe maak je gebruik van een script? Wij geven je een aantal tips die je zullen helpen bij het maken van een sale.

  1. Wees voorbereid
    Het eerste contactmoment met een potentiële klant is misschien wel de moeilijkste. Een eerste indruk kun je namelijk maar één keer achterlaten. Een goede voorbereiding is het halve werk en dat is hier niet anders. Zorg daarom dat je voorbereid bent wanneer je het gesprek met een prospect aangaat. Je wil weten wie je moet benaderen of hoe je makkelijk achter deze informatie kunt komen. Daarnaast moet je goed op de hoogte zijn van het product of de dienst die je aanbiedt en veelgestelde vragen wil je snel en correct kunnen beantwoorden.
  2. Gebruik je script als rode draad
    Vrijwel iedereen in de wereld van sales en marketing is bekend met scripts. Het simpelweg oplezen van een script tijdens een verkoopgesprek klinkt echter onnatuurlijk en dit raden wij dan ook af. Een prospect hoort dit meteen en zal snel afhaken. Je bent een mens en geen robot. Het script is de rode draad in je verhaal. Zorg dat je script de aandacht van de prospect vasthoudt en het gesprek stuurt naar wat je met de telefonische verkoop wil bereiken (een directe sale of bijvoorbeeld een afspraak).
  3. Pas je aan naar de prospect
    Een goede verkoper past zich aan naar een klant. Een prospect doet sneller zaken met iemand waar hij of zij zich vertrouwd bij voelt. Praat daarom bijvoorbeeld in hetzelfde tempo als je gesprekspartner en pas het gesprekstempo aan waar nodig. Dit geldt ook voor de intonatie en het volume van je stem.
  4. Voorkom fouten
    Als medewerker telefonische acquisitie heb je te maken met klantgegevens. Dubbelcheck deze gegevens altijd met de klant. Het komt erg onprofessioneel over wanneer je eindelijk die sale sluit maar bijvoorbeeld de achternaam van de klant niet goed gespeld hebt. Maak hiervoor gebruik van het telefoonalfabet.
  5. Geef niet te snel op
    Je zal in het overgrote deel van de gesprekken die je voert te maken krijgen met tegenargumenten. Zorg dat je de meest voorkomende tegenargumenten instudeert en gemakkelijk kunt weerleggen en ontkrachten. Jij bent er immers van overtuigd dat jouw product of dienst de prospect zal verrijken. Wanneer jij hier niet in gelooft zal een potentiële klant dit ook niet doen.
  6. Blijf leren
    Blijf leren. Je zal hier en daar fouten maken en dat is helemaal niet erg. Zorg echter dat je van deze fouten leert zodat je deze in de toekomst niet nog een keer maakt. Kijk om je heen. Waarom lukt het die topverkoper wel om vijf sales op een dag te maken? Verzamel zoveel mogelijk tips en tactieken en vorm hieruit je eigen verkoopstrategie. Een topverkoper word je niet in een dag. Zorg dat je goed voorbereid te werk gaat en maak gebruik van een script waar je je aan vast kunt houden indien nodig. Een prospect zal zelden direct ‘ja’ zeggen, zorg dat je tegenargumenten kunt weerleggen en geef niet zomaar op. Je biedt een product of dienst aan waar jij in gelooft en dit probeer je zo goed mogelijk over te brengen. Succes!

laat een reactie achter